Tendensdagen 2019

Klicka här för att komma direkt till bokningsknappen

Alternativt scrolla längst ner på denna sida för bokning.
Läser du på mobil - scrolla ner för att se anmälningsknappen.

Tendensdagen, Plats: Musikaliska, Nybrokajen 11, Stockholm

Tendensdagen 17 oktober 2019
MOT 100!

Vi pratar framtid men också historia.
Det är till stor del upp till oss marknadsförare och kommunikatörer att bidra och forma de nästkommande hundra åren. Vårt arbete påverkar - viktigt att reflektera, agera, forma och självreglera. Det är vi som sätter värde och nivå på framtidens varumärken, kommunikation och marknadsföring både funktionellt och etiskt och förhoppningsvis tidlöst.
Allt är inte 100 men på väg MOT 100! Varmt välkommen till Tendensdagen!

Sveriges Marknadsförbunds 100 årsjubileum 1919-2019

Tendensdagen arrangeras av Sveriges Marknadsförbund som årligen tar plats i Stockholm.1919 startades Sveriges Marknadsförbund av bl a Axel Wennergren och i år firar Förbundet 100 års jubileum i samband med Tendensdagen.

Program

Incheckning från kl 12.30

Inledning Francesca O'Brien Apelgren

Vd Sveriges Marknadsförbund, Tendensdagens moderator, inleder dagen.

 

Tendensdagen 2019 talare

Ashkan Fardost

Talare från SpeakersNets talarstall. Forskare, TEDx-talare och föreläsare inom innovation.



Vad händer om du stoppar in fyra miljarder personer i ett rum där alla får kommunicera under exakt samma villkor?

Alla har missförstått digitaliseringen

Det är frågan vi måste ställa för att förstå vår framtid. För det är exakt den sits internet har satt oss i. Med hjälp av filosofi, sociologi, antropologi och teknologi—Ashkan’s kvartett av discipliner för att utröna framtiden—så tar han oss på en resa genom mänsklighetens historia och svarar på just den frågan.

Resan börjar vid lägerelden, platsen där människor i tiotusentals år berättat berättelser, format sin moral och utbytt värdefull kunskap. Informationen som flödade runt lägerelden dikterade människors identitet och vad de strävade efter. Skriftspråket flyttade lägerelden till kyrkans altare och tryckpressen och elektriciteten flyttade sedan den till TV-rutan. Men nu är lägerelden digital. Den heter internet.

Och det är inte förrän vi ser på internet som mänsklighetens nya lägereld som vi kan förstå vad framtidens människor kommer sträva efter. För då vet vi vad de kommer anse vara värdefullt. Och då kan vi bli framtidens värdeskapare.

Ashkan är f.d. musikproducent och artist samt doktor i organisk kemi. Efter musik- och forskningskarriären involverade han sig i Stockholms startup-scen på företaget Soundtrap. Idag är han Collaborator på Hyper Island, driver sin investeringsfirma Oddball Ventures och skriver på sin bok om meningen med att vara människa i internetåldern.

 

Hélène Barnekow

Vd Microsoft Sverige med många års erfarenhet av ledarskap inom IT, mobil, och telekom.

Anne Gro Gulla

Internationellt erfaren marknadsförare som har haft ledande befattningar i globala företag som Unilever, Coca-Cola, Telenor, Telia och London Business School.


   

Vikten av att göra själv!
Det värdebaserade ledarskapet i en föränderlig värld.

Hélène Barnekow är en av Sveriges mest uppsmärksammade företagsledare. I sin debutbok “Re:start” delar hon med sig av sina år av av förändringsledarskap. Som ledare i förändringar tror Hélène på vikten av att göra själv. Att som ledare hela tiden, varje dag, visa i handling åt vilket håll du vill att organisationen ska röra sig. Genom att själv vara synliga och närvarande blir det en tydlig och transparent riktning. Att tydligt sätta den riktningen möjliggör att varje person kan driva framåt inom sitt omårde och  därifrån kommer också den energi som krävs.

Och hur är det då att verka i en organization som Hélène driver en förändring inom?
Anne Gro Gulla, tidigare CMO och head of branding för Telia, rekryterad av Hélèn för att vara med på den resan, kommer att dela med sig av det perspektivet. Ta del av samtalet som bottnar i erfarenheter och upplevelser i att “be the change and be part of the change”.

 

Paneldebatt

Lotta Edling, DI. Moderator för paneldebatten
Caroline Farberger, vd ICA Försäkring
John Mellkvist, seniorkonsult, framtidsspanare Mindmakers PR
Sven Hagströmer, nestor, ägare och styrelseordförande
Helena Martini, affärsområdeschef HR Atrium Ljungberg
Åsa Edman Källströmer, vd TNG Group AB

   

      

Mångfald och inkluderande ledarskap - påverkar det egentligen siffrorna?

Ett samtal om utmaningarna med ett modernt ledarskap, hur det kan användas för att påverka företagets lönsamhet - och priset man får betala när det inte fungerar.

Medverkande:

Moderator Lotta Edling
Publicistisk direktör på Bonnier News som äger starka varumärken som Dagens Nyheter, Expressen och Dagens industri, där hon även varit chefredaktör.

John Mellkvist, Den Nya Åldern
Seniorkonsult, framtidsspanare på Mindmakers PR

Caroline Farberger, Mod i ledarskapet
Vd ICA Försäkring

Åsa Edman Källströmer, Fördomsfri rekrytering + mångfald = sant
Vd TNG Group AB

Helena Martini, Prisad för jämställdhetsarbete & en av Sveriges bästa arbetsplatser
Affärsområdeschef HR Atrium Ljungberg

 

Camilla Wagner

Vd Jämställdhetsbyrån Klara K

480 miljarder skäl till jämställdhet

Ingen vaknar på morgonen och tänker ”Hur ska jag exkludera och diskriminera idag?” Ändå reproduceras gamla normer om och om igen, och drömmen om ett jämställt och meritokratiskt samhälle ter sig lika overklig som den heliga graalen. Men det finns ett annat sätt och belöningen är enorm. Jämställdhet är den nya oljan och nyckeln till säkrad tillväxt för företag såväl som samhället.

 

Standup Joachim Berntzon

CEO, Account Director BERNTZON:BYLUND

 

PAUS
Överraskning!!!

 

Fonden för Exportutveckling, Prisutdelning Export Hermes

Sedan 1981 premieras varje år företag som haft en extremt positiv exportutveckling med utmärkelsen Export Hermes. Fonden för Exportutvecklings ordförande Anders Lundwall avslöjar årets vinnare. Priset delas ut av H.K.H Prins Daniel.

 
                                    Foto Erika Gerdemark

 

Ordföranden på scen
Ordföranden ser framåt och ger glimtar från historien

Bo Sandqvist, Lars Sjölander, Elisabeth Trotzig,
Meg Tivéus, Peter Nyström, Rune Borg, Niclas Fröberg

     

      

 

Mikis Kanakaris

Verksamhetsutvecklare och coach på Stiftelsen 1000 Möjligheter som driver Ungarelationer.se

Involvera målgruppen om du vill nå ut till de unga

Mikis och hans kollegor hade tagit hjälp av 200 tjejer och killar i målgruppen i arbetet med ungarelationer.se och det hade lönat sig. Varenda text på sajten – där man kan få svar på frågor som ’’måste jag gå med på strypsex’’  – är testad och framtagen tillsammans med dem. Likadant med färger, typsnitt och rubriker samt innehållet i filmer och annonser till Snapchat och Instagram.

Unga killars våld mot tjejer är minst lika vanligt som i vuxnas relationer. Därför lanserades Ungarelationer.se, en kunskapsbank och chatt där alla mellan 15 och 20 år kan få stöd om de blir utsatta, är den som utsätter eller är en kompis som vill veta hur de kan hjälpa.

Ett känsligt ämne, en okänd organisation och en annonsbudget på bara 100 000 kronor. Skulle någon hitta dit?

Starten gick långt över förväntan. Bara under den första månaden besökte 65000 sajten och över 1200 startade en chatt.

 

Kaj Török

Informations- och hållbarhetschef på Max Burgers

Världens första klimatpositiva meny

Kaj Török har jobbat med hållbarhetskommunikation sedan 1996 och är en av grundarna till Futerra Stockholm som är Sveriges första byrå för hållbarhetskommunikation. Han har varit rådgivare till MAX sedan 2006 och är sedan 2016 MAX Informations- och hållbarhetschef. Kaj är en internationellt uppskattad talare. 2019 listades han både som en av näringslivets superkommunkatörer och som en av de mest inflytelserika inom hållbarhetssverige.

 

Keynote Speaker Mattias Beijmo

Författare, föreläsare och digitaliseringsexpert

Så övervakar Facebook, statliga myndigheter och jag ditt digitala liv

Våra liv blir alltmer digitaliserade och i takt med detta blir det möjligt att kartlägga våra rörelser, åsikter, och tankar. Oavsett vad vi använder på nätet, lämnar vi frivilligt över vårt liv till de stora internetaktörerna som till exempel Facebook, Amazon och Google. Deras affärsidé drivs helt och hållet av data om oss – vi är inte kunderna, vi är handelsvaran.

Vad händer med våra mänskliga rättigheter, press- och yttrandefrihet när våra åsikter, tankar, och rörelser läggs samman till ett mönster som någon annan äger? Hur ska du kunna väga digitaliseringens positiva effekter mot integritet och etik? Vilket ansvar och möjligheter att påverka har den som använder internet som en del i sin affärsverksamhet? Var går lagens råmärken?

När den tekniska utvecklingen går allt snabbare gäller det att näringslivet och samhället hänger med, inte minst måste den demokratiska utvecklingen och företagens digitala etik hålla jämna steg. Så är definitivt inte fallet idag.

Vi vågar utlova en helt unik och fascinerande upplevelse som kommer att förändra hur du ser på den digitala utvecklingen. Oavsett om du sitter i en ledningsgrupp där digitaliseringen är en av era viktigaste utmaningar, eller om du är en av alla miljarder Facebook-användare därute så kommer du fatta beslut på helt nya grunder efter Mattias Beijmos föreläsning.

Mattias Beijmo har arbetat i över 20 år med digitalisering och internetteknologi. Han har ansvarat för den digitala transformationen hos bland annat banker, medieföretag, statliga myndigheter. Ingen i Sverige har arbetat med att analysera svenskarnas beteende och anlitats för strategiska råd om digitalisering under så lång tid. Som talare har han under över två decennier föreläst om digitalisering och internetutveckling i såväl Sverige som i övriga världen inför tiotusentals roade åhörare.

Hösten 2018 släppte han en uppmärksammad och avslöjande bok om digitaliseringens dödliga konsekvenser kallad ”De kan inte stoppa oss” (Volante).

 

18.00 Avslutning & Goodiebags

 

          

 

 

Våra samarbetspartners
 

      

        
          

   
           

   

  

 

Bokningsregler

Kostnadsfritt inträde gäller för Sveriges Marknadsförbunds medlemmar. Som företagsmedlem får man 5 biljetter fritt till eventet, fler biljetter kan köpas för 50% av biljettpriset, dvs 2.750kr + moms per person.

Om du inte är medlem i Sveriges Marknadsförbund är biljettpriset 5.550 kr + moms per person.

Anmälan är bindande men platsen kan överlåtas till annan person - namnjusteringar sker till annika@svemarknad.se
Vid avbokning el utebliven närvaro utgår avgift på 995 kr ex moms.


Vi reserverar oss för ev ändringar i programmet.

Tänk på att kontrollera din skräppost om du inte får din bokningsbekräftelse.

 

Bokningstyp Pris Antal Pris / Antal

MEDLEM, FRITT

0,00 SEK

Få kvar

ICKE MEDLEM

5500,00 SEK

inkl. moms 25%

Dela