Tendensdagen 2017

Tendensdagen 2017

Torsdag, 12 oktober 2017 klockan 09:00

Dansens Hus, Barnhusgatan 12-14, Stockholm

Klicka här för att komma direkt till bokningen

Tendensdagen 12 oktober 2017
Framtid, Nytänk, Innovationer

Tendensdagen är en heldag för marknadsförare och kommunikatörer, organiserad av Sveriges Marknadsförbund, som årligen tar plats i Stockholm. 

09:00 Inledning

 Francesca O'Brien Apelgren, vd på Sveriges Marknadsförbund

Francesca O'Brien Apelgren
Vd för Sveriges Marknadsförbund, Tendensdagens moderator, inleder dagen

09:05 Framtidsspaning


Johnny Sundin
Föreläsare, trendspanare och inspirationsmoderator

Framtidsplaneten - trendspaningar och nytänk i ett universum av möjligheter
Inspiratören Johnny Sundin gör en inflygning över våra kommande och närodlade livsmönster i en värld av nya globala vanor. Kan mat printas? Är du egentligen en projektil? Vad säger forskningen om hänförelsens kraft? Hur långt kan VR-tekniken förföra våra sinnen? Är digitaliseringen redan ute? Möt Johnny Sundin i en interaktiv föreläsning mellan analogt och virtuellt.

09:30 Årets Marknadsföringsbok 2017

Peter Nyström
Juryordförande Årets Marknadsföringsbok, delar ut priset till årets marknadsföringsbok.

 

09:40 Nittiotalister

Anders Parment
Ek.dr. och forskare vid Stockholm Business School

Marknadskommunikation, konsumentbeteende, förändringar– utmaningar och möjligheter

Anders Parment vann 2016 priset Årets Marknadsföringsbok med ”90-talister – som medborgare, medarbetare och konsumenter”. Han målar upp en bild av viktiga förändringar som alla marknadsförare bör känna till och förhålla sig till. Det handlar om nästa generations konsumenter, förändringar i kommunikationslandskapet, hur nya nav växer fram och förändrar köpbeteendet samt hur marknadsförare kan dra fördel av förändringarna. Den som hänger med kan dra stora fördelar av utvecklingen. Avslutningsvis ger Anders Parment exempel på smart och mindre smart marknadsföring, tillämpbart i olika branscher. 


10:10 The answer is Yes! What's the question?


Leif Sjöblom
Innovationschef Löfbergs

Löfbergs – Innovation och utveckling för nästa generation
Leif Sjöblom berättar hur Löfbergs jobbar med innovation och utveckling inom produkter och koncept, samt hur de göder kulturen inom detta område. Ett flertal exempel på innovativa åtgärder för att möta nästa generation. Gott kaffe är ingen självklarhet när klimatet förändras och allt färre unga ser en framtid som kaffeälskare. Alltfler företag har utmaningar för att möta nästa generation. Innovation blir företagens framtida mantra.

 

10:40 – 11:00 Paus

 

11:00 Östersjön - allas ansvar?


Merci Olsson
Kommunikationschef på Race For The Baltic

Innovationer och en ny framtid för Östersjön
90 miljoner människor bor i området runt Östersjön, som är ett världens mest förorenade hav. Miljöproblemen som övergödning och algblomning är stora hot mot havets framtid. Men det går att rädda Östersjön med nytänk och innovationer! Race For The Baltic, en stiftelse grundat av Niklas Zennström från Skype, jobbar med kommuner, företag, investerare och entreprenörer som samarbetar över gränserna för att hitta nya innovativa lösningar för att rädda Östersjön. Merci Olsson kommer att berätta om projektet, The Baltic Sea City Accelerator.

 

11:30 Framgångsrikt case


Christa Tammela
Marknads- och kommunikationschef för Ålandsbanken Finland

Äkthet skapar kraftfull kommunikation – oron över Östersjön förädlades till en produkt
Ålandsbanken har belönats med flertalet nationella och internationella priser för sin innovationskraft och sitt målmedvetna och långsiktiga miljöarbete, i år bland annat Guldägg och Grand Prix i Cannes Lions. Tillsammans med sina kunder har banken gjort stora insatser för miljön. Ålandsbanken förtydligar sin position av hållbarhet då de skapat Österjökortet – ett betalkort som beräknar miljöpåverkan av kortinköpen. Anne-Maria Salonius förklarar att Östersjökortet ger kunderna konkreta verktyg till klimatsmarta konsumtionsval och förtydligar Ålandsbankens position, skapar äkta och kraftfull kommunikation.

 

12:00 Integration


Philip Robertsson
Grundare av Nema Problema Foundation

Integration är viktigt, kul och ofrånkomligt
Världen står inför stora utmaningar men även möjligheter när landsgränser suddas ut. Sverige har blivit en tillflyktsort, så hur kan vi tillsammans hitta en hållbar struktur för att ta till vara på alla människor som kommer hit? Philip Robertsson har som mål att Nema Problema Foundation ska bli bäst i Sverige på integration genom fokus på positivitet, effektivitet och sysselsättning.

 

12:30 – 13:30 Lunch
Utanför Dansens Hus och på Drottninggatan runt hörnet finns en mängd olika restauranger och caféer där var och en fritt kan välja meny och prisnivå för lunch på egen bekostnad.

 

13:30 Samtal med två nytänkande entreprenörer


Charlotte Ramel                                                                                         Niklas Gilmark
 

Två entreprenörer med drivkraft för innovation och storytelling
Francesca O’Brien Apelgren intervjuar entreprenörerna Charlotte Ramel och Niklas Gilmark, två nytänkande, svenska entreprenörer inom design och lyx. Båda har byggt upp sina varumärken under kort tid och är numera kända såväl nationellt som internationellt. Hur har de gjort och vad krävs för att kunna etablera sig på den svenska marknaden och utomlands? Vilka egenskaper är viktiga att ha? Startkapital och nätverk är viktigt men avgörande?

Niklas Gilmark har skapat underklädesmärket Allvar Underwear tillsammans med designern Stefan Söderberg (som även grundade modevarumärket Hope). Underkläderna från Allvar är tillverkade av skog från Ångermanland och varumärket är inspirerat av gran- och tallskogarnas mörker och storslagenhet.
Charlotte Ramel är grundare och Creative Director på Ebba Brahe Jewellery. Hemligheten för ett framgångsrikt företag är att kunna berätta historien bakom och Charlotte Ramel inspirerades av orden ”Don´t forget to tell them a story” som blev en viktig lärdom för henne.

 

14:00 IKEA poppar upp i innerstaden


 

 

 

 

 

Nils Rylén, Projektledare på IKEA

    

Mimmi Grafström, Projektledare på Åkestam Holst

IKEA tänker hela tiden nytt och ligger i framkant, när det gäller digital kommunikation. Men ibland behövs också analogt nytänk. Som med den kökspop-up som IKEA öppnat i Mood-kvarteret i september. Fram till slutet av februari kan stadens alla köksrenoverare få inspiration mitt i centrala stan.                                                                                                                                                          

14:30 Nya medieverkligheten


David Orlic
Vice VD & innovationschef på Prime Weber Shandwick

Kommunikation som förändringskraft – risker och möjligheter i den nya medieverkligheten
Fler och fler företag vill driva samhällsfrågor och ta ställning i sin kommunikation – men alltfler av deras kampanjer blir kritiserade, hånade eller kapade. David Orlic ger en nulägesanalys och en spaning kring framtidens kommunikation. Vad är nästa steg för företag och organisationer som vill skapa förändring med trovärdighet och relevans? Hur ska kommunikatörer hantera risker, kriser och konflikter i den nya medieverkligheten? Och hur fungerar egentligen samhällsbyggnad i ett polariserat samhälle som glider isär?

 

15:00 Paneldebatt Marknadsföring + HR = Sant


Anna Sjöberg, Vd kommunikationsbyrå DET, moderator för pandeldebatten

Anna Sjöberg ställer frågor till en insatt panel om HR kopplat företags varumärken. Vad händer med marknadschefen och HR-chefens roller i en värld där kultur, värderingar och värdedrivna varumärken blir allt viktigare för att locka kunder såväl som medarbetare? Hur tänker man för att bygga starka varumärken och starka arbetsgivarvarumärken framåt?

I panelen:

Mats Eliasson, Marknadsdirektör SamhallAnnika Ahnlund, grundare HR-bloggen, Per Mossberg, kommunikationsdirektör PostNord, Sabina Rasiwala, HR- och kommunikationsdirektör, SVTMagnus Sallbring, Kultur- och marknadschef Atea

 

15:30 Vad innebär passion?

Linda Hammarstrand, Director of Passion, Clarion Hotels
 

Linda Hammarstrand
Director of Passion, Clarion Hotels

Konsten att skapa och driva en prestationskultur!
Hon har 20-års erfarenhet av kommunikation och HR och har bland annat arbetat med att levandegöra Stenas affärsfilosofi och värdegrund för 22 000 medarbetare världen över. Idag ansvarar hon för Clarion Hotels employer branding.

Linda Hammarstrand liknar företag vid en stafett där varje medarbetare har huvudrollen på sin sträcka. Det som gör företag ledande idag är vårt sätt att samarbeta och kunskapen om det vi gör. Verksamhetens framgång vilar helt i händerna på medarbetarna – det är våra vanor och beteenden som syns på sista raden!

 

16:00 Avslutning

Efter seminariet erbjuds mingelbuffé och kvällsunderhållning av den uppmärksammade nycirkusgruppen Cirkus Cirkör i en helt ny, storslagen föreställning om människa mot väder. Det är den tredje delen i regissören Olle Strandbergs Under-trilogi. De två första delarna hade premiär 2010 respektive 2014 och har turnerat världen runt.

Priset till Årets Marknadsförening delas ut under kvällsminglet. Bokning och priser: se nedan​

16:30 – 18:30 Mingel med plockmat, prisutdelning, restaurang Cloud Nine
19:00 –  ca 20.30 Cirkus Cirkör, Dansens Hus

Våra samarbetspartners

                        

Bokningsregler

Seminarie heldag: Kl 09:00-16:00
Seminarie heldag + kvällsmingel med plockmat Kl 09:00 - 18:30
Seminarie heldag + kvällsmingel med plockmat + Cirkus Cirkör: Kl 09:00 - ca 20:30

Anmälan är bindande.
Platsen kan överlåtas till annan person - namnjustering sker till annika@svemarknad.se.
Vid avbokning el utebliven närvaro för fria biljetter utgår avgift på 995 kr ex moms.

Kostnadsfritt inträde gäller endast för medlemmar. Som företagsmedlem får man 5 biljetter fritt till seminariedagen, fler biljetter kan köpas för 50% av biljettpriset, dvs pris 2.750 kr + moms.

Vi reserverar oss för ev. ändringar i programmet.
Varmt välkommen!

Tänk på att kontrollera din skräppost om du inte får din bokningsbekräftelse.

Bokningstyp Pris Antal

MEDLEM, hel dag - FRITT

0,00 SEK

MEDLEM, hel dag + kvällsmingel med plockmat

220,00 SEK

exkl. moms 25%

MEDLEM, hel dag + kvällsmingel med plockmat + Cirkus Cirkör

595,00 SEK

exkl. moms 25%

ICKE MEDLEM, hel dag

5500,00 SEK

exkl. moms 25%

ICKE MEDLEM, hel dag + kvällsmingel med plockmat

5720,00 SEK

exkl. moms 25%

ICKE MEDLEM, hel dag + kvällsmingel med plockmat + Cirkus Cirkör

6095,00 SEK

exkl. moms 25%

Alla priser exklusive moms