Rekrytering inom personlig assistans

Rekrytering inom personlig assistans

Torsdag, 7 mars 2019 klockan 09:00

Quality Hotel Winn i Haninge, Rudsjöterassen 3A, Haninge

Att bli en helhetslösning som assistansanordnare 

Den 7 mars erbjuder ABH Utbildning och Föräldrakraft/hejaolika.se en heldagskurs om rekrytering på ett av Sveriges mest tillgängliga hotell - Winn i Haninge!

Under dagen får du bland annat siffror som visar hur rekryteringsläget ser ut där ni har er verksamhet, information om vilken hjälp ni kan få från Arbetsförmedlingen och vilka andra vägar det kan finnas att hitta ny personal. Vi tittar på Försäkringskassans regler för att betala ut ersättning och diskuterar personalvårdens betydelse för att dra till sig personal. Vi kommer också att granska vad du som assistansanordnare behöver tänka på vid rekrytering ur ett GDPR-perspektiv.

Föräldrakraft och ABH Utbildning och Rådgivning arrangerar utbildningen som kommer att hållas av flera duktiga och väl insatta föreläsare. 

Preliminärt program den 7 mars

09.00 Genomgång av rekryteringsläget inom personlig assistans
Anna Barsk Holmbom presenterar resultat av en helt ny enkätundersökning (vilket då bygger på att jag har gjort en sådan i januari/februari) över hur privata anordnare uppfattar möjligheten att rekrytera. Dessutom tittar vi på Arbetsförmedlingens statistik över rekryteringsläget.
 
09.45 Kaffe och bensträckare
 
10.00 Vilken hjälp kan en arbetsgivare få från Arbetsförmedlingen när det gäller rekryteringar, utbildningssatsningar på områden där man vet att det är brist på personal, bidrag etc
 
10.45 Paus
 
11.00  Vad sätter Försäkringskassan för begränsningar när det gäller möjligheten att rekrytera personer till assistans?
 
12.00 Lunch
 
13.00 Vad bör du som anordnare tänka på när det gäller rekrytering och GDPR?

13.45 Paus 
 
14.00 Workshop – alternativa vägar att rekrytera. Bikupediskussioner med redovisning. 

14.45 Kaffe
 
15.15 Paneldiskussion där arbetsgivarorganisation, verksamhetsledare och anställda assistenter talar om att rekrytera och behålla personal - utmaningar och möjligheter 
 
16.15 Avslutning

Pris: 3 700 kronor per person. Bokar du innan den 31/12 får du 400 kronor i "boka tidigt"-rabatt. Moms tillkommer på priset. För- och eftermiddagsfika samt lunch ingår. Behöver du logi bokar du det själv. Rabatt (10%) vid anmälan av fler än två deltagare till samma konferens. Eventuella rabatter dras av vid fakturering.

Lokal: Quality Hotel Winn i Haninge

Sista anmälningsdag: 7 februari

Målgrupp: Tjänstemän, ledning och samordnare som ansvarar för eller arbetar praktiskt med rekryterng av personlig assistans. Assistansberättigade och anhöriga. 

När: 7 mars kl 09.00 - 16.15. Kom i god tid för inskrivning.

Övrigt: Lunch samt för- och eftermiddagskaffe ingår. Winn Hotel erbjuder mjukglass och popcorn under hela dagen.    

Avbokningsregler
Kursanmälan är bindande. Kostnadsfri avbokning av utbildning/möte kan ske via mail fram till sista anmälningsdatum. Vid återbud mellan sista anmälningsdag upp till 1 vecka före kursstart debiteras halva kursavgiften. Vid återbud senare än 1 vecka före kursstart eller om kursdeltagaren uteblir, debiteras hela avgiften. Du har dock alltid möjlighet att skicka en ersättare i ditt ställe. Om du uteblir på grund av sjukdom och kan uppvisa läkarintyg får du ett värdebevis motsvarande inbetalt belopp som ger dig möjlighet att delta på en annan utbildning arrangerad av ABH Utbildning och Rådgivning och Föräldrakraft/Hejaolika.se alternativt använda pengarna till ABH Utbildnings e-learningkurser. Värdebeviset gäller 1 år från utfärdandet. Force Majeure: om kursen måste ställas in eller flyttas pga sjukdom, strejk, blockad, lockout, naturkatastrof, krig eller annat som står utanför ABH Utbildning och Rådgivnings kontroll ansvarar vi inte för eventuella kostnader.

GDPR
Om du anmäler dig till kursen via länk på hemsidan förvaras de personuppgifter du eventuellt lämnar hos Paloma, ett företag som vi anlitar som personuppgiftsbiträden. Du behöver inte lämna några personuppgifter på deltagarna i anmälan om du inte vill det men om du är allergisk och vill att vi ska kunna meddela hotellet det, så behöver du tala om det. Din anmälan blir då en del av vårt avtal för att vi ska kunna genomföra kursen. Detsamma gäller om du behöver någon typ av anpassning för att kunna delta på kursen. Vi behöver namn och e-postadress till dig som gör anmälan. Dessa uppgifter behandlar vi som företagsuppgifter. Vi sparar bara uppgiften om detta till dess att kursen är genomförd. Du behöver inte uppge något annat än hur många personer från verksamheten som har särskilda behov, inte vem som har dessa behov.

Bokningstyp Pris Antal

Deltagare

3400,00 SEK

exkl. moms 25%

Medföljande assistent

Om en deltagare behöver medföljande assistent för att kunna delta betalar denna endast självkostnaden.

580,00 SEK

exkl. moms 25%

Alla priser exklusive moms

Dela