Mötet med butikens medarbetare – så blir kunden nöjd

Torsdag, 28 september 2017 klockan 07:30

HUI Research, Drottninggatan 56, Göteborg

Det personliga mötet öga mot öga i detaljhandeln har en stark påverkanspotential. Trots e-handelns starka framfart sker den absolut största majoriteten av inköpen i fysiska butiker där en mängd olika egenskaper och beteenden hos medarbetarna påverkar kunden.
 

HUI Research, Handelsrådet och Centre for Retailing vid Göteborgs universitet bjuder in till frukostseminarium den 28 september i Göteborg. Professor Magnus Söderlund, Handelshögskolan i Stockholm, ger en översikt av vad forskningen säger om hur medarbetaren driver kundnöjdhet i kundmötet.

Kundmötet – det personliga mötet mellan företagets medarbetare och kunden – har en stark påverkanspotential, eftersom människor är känsliga för signaler som kommer från andra människor. Forskning visar också att en mängd olika egenskaper och beteenden hos medarbetarna påverkar kunden i det personliga mötet. Medarbetaren bör därmed betraktas som ett viktigt marknadsföringsinstrument, speciellt för företag som har många kundmöten i fysiska butiker. Det finns dock en tendens att medarbetarens starka påverkanpotential hamnar i skuggan av den digitala marknadsföringen med alla dess möjligheter, trots att e-handeln än så länge svarar för en mycket blygsam andel av den totala detaljhandelsförsäljningen. Huvuddelen av alla kundens interaktioner med retailers sker i ett sammanhang som involverar möten med medarbetaren – därför behöver medarbetarnas agerande i kundmötet fortfarande vara högprioriterat.

Magnus Söderlund är professor i marknadsföring och chef för Center for Consumer Marketing vid Handelshögskolan i Stockholm, och han har forskat om kundmöten under ett antal år. Hans bok Kundmötet (Liber) har utsetts till Årets Marknadsföringsbok.

 

Tid och plats:

Torsdagen den 28 september kl. 07:30-09:00
(en lättare frukost serveras från kl. 07:30, seminariet börjar kl. 08:00).
Drottninggatan 56 (HUI Research), Göteborg.

Observera att antalet platser är begränsat. Anmäl dig senast den 26 september.

 

Frågor om seminariet besvaras av:

Johan Larsson, HUI Research
08-762 72 87

Jenny Dahlerus, Handelsrådet
010-471 86 29

 

Välkommen!

Bokningstyp Antal

Frukostseminarium

Få kvar
Kostnadsfritt