Kunders reaktioner på omnikanalerbjudanden

Kunders reaktioner på omnikanalerbjudanden

Fredag, 17 april 2020 klockan 08:30

Webbinarium via länk

Kunders reaktioner på omnikanalerbjudanden
Hur reagerar kunder på ett omnikanalerbjudanden? Skiljer sig reaktionerna åt beroende på kundens shoppingsituation? Genom att utgå från kundernas digitala shoppingspår och sedan integrera dessa över kanaler och touchpoints kan detaljisterna skräddarsy sin kommunikation gentemot kunden, och erbjuda ett så kallat omnikanalerbjudande. Vid ett frukostseminarium den 17 april talar Angelica Blom från Stockholm School of Economics om hur kunder reagerar på omnikanalerbjudanden.

Frukostseminarium fredagen den 17 april
Handelsrådet och HUI bjuder tillsammans med Angelica Blom in till ett frukostseminarium i Stockholm på temat ”Kunders reaktioner på omnikanalerbjudanden. Seminariet kommer genomföras som webbinarium via en videolänk. Den som anmält sig kommer att motta en lyssningslänk via e-post.

Hur kunder interagerar med detaljister har förändrats avsevärt under det senaste decenniet till följd av ny teknik och nya format, inklusive sociala medier, mobilapplikationer och onlinebutiker. För att möta förändringen försöker återförsäljare att integrera sina kanaler och touchpoints för att erbjuda ett konsekvent detaljhandelserbjudande och skapa en sömlös shoppingupplevelse för kunden. Hur reagerade kunderna på dessa försök att integrera kanaler och touchpoints och berodde reaktionerna (shopper responses) på i vilken shoppingsituation kunderna befann sig?

På seminariet pratar Angelica Blom om vad vi vet så här långt om omnichannel retailing och hur kunder reagerar på integration av kanaler och touchpoints samt om dessa reaktioner var olika starka beroende på shoppingssituationen. Vilken typ av köp som gjorts, planeringsgraden före köp, kundens erfarenhet av att använda mobilen som ett shoppingverktyg samt kundernas lokalisering är exempel på faktorer som kan vara av betydelse. Ämnet knyts ihop med en kort beskrivning av Angelicas pågående postdocprojekt där hon undersöker detaljisternas möjligheter att med utgångspunkt från kundernas shoppingbeteenden hjälpa dem att ta mer hållbara shoppingbeslut.

Angelica Blom är forskare på Center for Retailing vid Stockholm School of Economics. ”One size fits all, understanding shopper responses towards integration activities in omnichannel retailing” är en empirisk undersökning av kunders reaktioner, kopplade till försäljnings- och varumärkesrelaterade faktorer, gentemot ett omnikanalerbjudande.

Datum: Fredagen den 17 april.
Tid: seminariet börjar kl. 08.30
Plats: Webbinarium via länk

Anmälan sker senast den 15 april.

 

Frågor om seminariet besvaras av:
Joakim Wirén, HUI Research                                         Ylva Åkesson, Handelsrådet
joakim.wiren@hui.se                                                       ylva.åkesson@handelsradet.se
070-147 66 56

Välkommen!

Bokningstyp Antal Pris / Antal

Frukostseminarium

Webbinarium